5 wskazówek dla liderów zmiany

Autor: Alan Seid
Czy masz czasami wrażenie, że jesteś pasażerem Titanica i widzisz górę lodową przed wami? Tylko dlaczego nikt inny jej nie widzi? Jest wielka! Trzeba natychmiast zmienić kurs! Alarm!
Pięć komunikacyjnych wskazówek zawartych w tym artykule pomoże ci w byciu liderem zmiany. Istnieje spore prawdopodobieństwo, że opowiadasz innym o tym, jak ważne jest, żebyśmy zajmowali się palącymi problemami w naszym systemie ekonomicznym, społecznym, czy w ekologii. Czy zdarza ci się brzmieć wtedy w podobny sposób?
„Opamiętajcie się! Ubodzy stają się coraz biedniejsi, podczas gdy najbogatsi ludzie palą cygara zwinięte ze 100-dolarowych banknotów. Korporacje medialne są konsolidowane, a neutralność Internetu staje się mrzonką. Zmiana klimatu rujnuje rolnictwo i psuje rodzinne wakacje. W wielkich uprawach stosuje się genetycznie modyfikowane odmiany żywności, podobne do viagry! Ciężarówka, którą porzucił mój dziadek pochłaniana jest przez nieznany, inwazyjny gatunek roślin. Dziewczyny z drużyny skautów współpracują z linią produktów Barbie Doll firmy Mattel! Potrzebujemy zmian! Teraz!”
No dobrze, może to co mówisz brzmi trochę inaczej.
Być może już wiesz, że sposób, w jaki dzielisz się tym, co masz do powiedzenia, jest tak samo ważny jak treść. Jeśli nie wypowiadamy się z wrażliwością, ciekawością i szacunkiem, istnieje duża szansa, że możemy nie być usłyszani w taki sposób, w jaki chcemy. Najlepszym sposobem, gdy chcemy coś zmienić, jest zachowanie spokoju i jasności, nawet jeśli druga osoba nastawiona jest wrogo. Trochę lekkości i humoru też nigdy nie zaszkodzi. Pohamuj trochę swoją gorliwość. Jeśli masz zamiar mówić z pasją, koniecznie porozumiewaj się w sposób, który nie obwinia, nie krytykuje, ani nie poniża innych.
Wstyd i poczucie winy gwarantują „utopienie” rozmowy, podobnie jak moralizowanie i osąd. Stają się one przeszkodą na drodze do prawdziwego połączenia, bezpieczeństwa i zaufania. A te jakości mają kluczowe znaczenie dla opracowania strategii wygrany-wygrany, w które ludzie będą chcieli się zaangażować, a przez to wspierać nas w nawigowaniu po burzliwych morzach zmian.
Zastanów się teraz nad różnicą między dwoma poniższymi zdaniami wypowiedzianymi do osoby, która ma podjąć decyzję dotyczącą tego, czy zmienić coś w swoim życiu czy nie:
A. „Ludzie nie zdają sobie sprawy z tego, jak bardzo ich chęć wypicia gorącej latte w jednorazowym kubku wpływa na nasze przyszłe pokolenia. Muszą zajść natychmiastowe zmiany w prawie i podejściu ludzi!”
B. „Niepokoi mnie jakość życia, która może się stać udziałem moim i moich wnuków. Staram się zwiększyć wydajność i zmniejszyć ilość odpadów w naszym codziennym życiu. Czy moglibyśmy porozmawiać przez 10 minut o tym, co wiadomo na ten temat i o zmianie polityki w tym temacie? ”
Pomyśl o tym, że bez tych podstawowych urządzeń do utrzymania się na wodzie, twoje rozmowy i świetne pomysły mogą pójść na dno razem ze statkiem.
1. Traktuj innych ludzi z celową życzliwością, troską i szacunkiem, wierząc, że każdy robi, co w jego mocy, biorąc pod uwagę te okoliczności, w których się znalazł.
2. Słuchaj więcej niż mów. Empatia to czysta obecność. W razie wątpliwości lub jeśli sądzisz, że będzie to służyć kontaktowi, powtórz swoimi słowami to, co słyszysz. Kiedy inni mają szansę zostać wysłuchani najpierw, istnieje o wiele większa szansa, że i ty zostaniesz przez nich wysłuchany. Daj im odczuć, że rozumiesz ich perspektywę (co nie znaczy, że musisz się z nią zgadzać).
3. Znajdź wspólne potrzeby – odkryj je razem z tą osobą, z ciekawością, jakie wartości podzielacie. Na przykład, może obydwoje cenicie sobie efektywność wykorzystania zasobów finansowych i naturalnych lub podzielacie troskę o przyszłe pokolenia – aby miały one takie same możliwości jak my współcześnie.
4. Dokładnie i zwięźle opisz swoje pomysły i strategie – w razie wątpliwości, czy twój przekaz jest usłyszany tak, jak tego chcesz, możesz poprosić o powtórzenie swoich słów, aby mieć pewność, że mówisz wystarczająco jasno. To potwierdzi, czy rozmówca cię rozumie – warto to wiedzieć, zanim będziecie kontynuować rozmowę.
5. Ustal kolejne kroki. Jedna rozmowa niekoniecznie wprowadzi zmiany. Niech częścią konwersacji będzie stworzenie przestrzeni dla kolejnych spotkań. Czasami otrzymanie tego, czego pragniesz i znalezienie wzajemnie wzbogacającego rozwiązania, może się wydarzyć w którejś z kolei rozmowie z rzędu.
Płyń dalej!
(http://www.cnvc.org/blog/2014/09/14/5-communication-guidelines-change-agents)